Onboarding - varför är det så viktigt?

Med onboarding menar jag processen i att slussa in en nyanställd från att vara en vilsen nykomling till att vara en nöjd presterande kollega.

Vi växer på Adaptive Media, och jag filar därför på vår egen onboarding-process för att nya kollegor ska känna sig så välkomna som möjligt och för att öka effektiviteten att sätta igång nyanställda. På en konsultbyrå som Adaptive Media så räknas varje timme, och därför blir varje timme vi kan effektivisera kring att introducera / lära upp en ny kollega viktig.

Nedan beskriver jag hur vi på Adaptive Media tänker kring onboarding och hur vi lägger upp det i nuläget. Jag skippar självklarheter som utbyte av kontaktinfo, rundvisning av kontoret och liknande standardgrejer.

Berätta företagets historia

Vi ger alltid en nyanställd en detaljerat bild av hur Adaptive Media startade, varför vi startade och hur vi hamnade där vi är i dag. I detta ingår även att förmedla bilden och visionen om vad vi vill bli imorgon, eftersom varje nyanställd är en pusselbit i det pusslet. Ge den nya kollegan ett syfte så kommer motivationen öka!

Berätta om kunderna

Nästan lika viktigt som att berätta om oss är att berätta för den nya kollegan om våra kunder. En konsultbyrå är ingenting utan sina kunder, och därför är det jätteviktigt att alla som jobbar hos oss vet vilka vi jobbar med, och bakgrunden till varje kundrelation.

En typisk dag

Bästa sättet för oss på Adaptive Media att förmedla praktiska förväntingar på en kollega är att beskriva en typisk dag. När kommer man in? Vad har man på sig? Vem slår på kaffe? Vad jobbar man med, och i vilken ordning?

I det här går det bra att gå in i detalj på hur man jobbar projekt-metodikmässigt också.

Fixa bra utrustning

En utvecklare (vi anställer primärt utvecklare) är ingenting utan sin tekniska utrustning, så se till att allt som behövs är på plats när en ny kollega börjar. Bonuspoäng för att ha förinstallerat ett rekommenderat IDE och andra programvaror som behövs för att komma igång.

Se även till att ha skapat upp en mail-adress, lagt upp den nya kollegan på hemsidan, samt att ha aktiverat och gett access till alla digitala tjänster som behövs i arbetet (dela Github-repon, konto på eventuellt intranät, Slackkonto etc). Se till att koppla allt till jobb-mailen, det gör saker grymt mycket lättare i de (oundvikliga men tråkiga fallen) när någon slutar.

Välfylld kyl

Visa den nya kollegan ett välfyllt kylskåp innehållande mellanmål och drycker, fruktskål och snacks (gärna nyttiga :). En mätt utvecklare är en bättre utvecklare. Och det ökar chansen att din nya kollega sitter över lite extra om det inte kurrar i magen.

Luncha

Jag försöker alltid bjuda nya kollegor på lunch första dagen. Det är bra med ett kort miljöombyte eftersom det är mycket nytt att ta in, och en eventuell matlåda kan ligga tills dagen efter.

Tät och ärlig uppföljning

Uppföljning tätt i början är kanon - och glöm inte att vara ärlig men ha samtidigt tålamod. Stäm av hur det går varje dag första veckan, men ha även ett inplanerat medarbetarsamtal efter ungefär en vecka.

Dive in

Bästa sättet för att komma in i gruppen och i arbetet är att hoppa in i live-projekt så fort som det bara går. Hitta ett lämpligt projekt åt den nya kollegan och bara kör!

Ge en present

Överraska alltid en ny kollega med en liten välkomstgåva som ligger på skrivbordet första dagen. Det kan vara en brandad tröja, en väska eller egentligen vad som helst. Visa uppskattning, visa att ni är glada att ha den nya kollegan på plats. En symbolisk gåva kan betyda mer än du tror.


Det finns såklart en massa fler bra grejer att tänka på vid introduktion av en ny kollega, men får man till allt ovan så är man lagt bra förutsättningar inför ett snabbt och smidigt intro!